Analiza Refa (Górnik – Biofarm) – był faul w końcówce!

Share on facebook
Share on twitter

Ostatnia akcja meczu zadecydowała o wygranej 72:70 Biofarmu Basket Poznań na gorącym parkiecie w Wałbrzychu. Faul Krzywdzińskiego na Fliegerze zaledwie 0,2 sekundy przed końcem pozwolił rozgrywającemu z Poznania zostać bohaterem spotkania.

Kolekcja Mitchell & Ness – NBA za jakim tęsknisz! >>

Na 5 sekund przed końcem meczu w Wałbrzychu na tablicy widniał remis 70:70. Poznaniacy po przerwie na żądanie oddali piłkę w ręce Marcina Fliegera, licząc na jego doświadczenie i boiskowy spryt. I nie przeliczyli się! Dynamiczny rozgrywający wepchnął się pod kosz, gdzie przy próbie bloku od tyłu został sfaulowany przez Tomasza Krzywdzińskiego. Choć gwizdek rozpalił do czerwoności kibiców gospodarzy – decyzja okazuje się być słuszna.

Rozgrywki: 1LM

Górnik Trans.eu Wałbrzych – Biofarm Basket Poznań

Data: 15.12.2018

Analiza: Końcówka spotkania, remis, gorąca hala, gospodarze bronią kluczowej akcji. W takich sytuacjach sędziowie wychodzą z podstawowego założenia – jeśli mamy dać gwizdek na faul, musi on być wyraźny. W tej sytuacji choć emocji wśród wałbrzyszan nie brakowało, mamy do czynienia z dość klarowną sytuacją.

Marcin Flieger penetrujący pod kosz i oddający rzut miał już przed sobą legalnie ustawionego obrońcę. Tymczasem Tomasz Krzywdziński „połasił się” na blok od tyłu. W pierwszej fazie faktycznie blokuje piłkę, natomiast po chwili wpada na plecy Fliegera, zanim ten zakończył swój rzut (tj. zanim wylądował na ziemi).

Spójrzmy na przepisy i kryteria:

Art. 33.2:

Zasada pionowości
Podczas gry, każdy zawodnik ma prawo zająć dowolną pozycję (cylinder) na boisku, niezajętą wcześniej przez przeciwnika.
Ta zasada chroni zajmowany przez niego obszar na podłodze oraz przestrzeń nad nim, kiedy wyskoczy pionowo w tej przestrzeni.

Jeżeli zawodnik opuści swoją pionową pozycję (cylinder) i nastąpi kontakt z przeciwnikiem, który ustanowił już własną pozycję pionową (cylinder), to zawodnik, który opuścił swoją pionową pozycję (cylinder), jest odpowiedzialny za ten kontakt.

Dodatkowo można również oprzeć się o treść art. 33.13, który co prawda dotyczy bardziej sytuacji statecznej gry obrońcy (tzw. wybijanie piłki przez plecy zawodnika wysokiego), ale wyjaśnia dlaczego w tej sytuacji mam do czynienia z faulem pchania.

Nielegalne krycie od tyłu

Nielegalne krycie od tyłu jest zetknięciem osobistym z przeciwnikiem, spowodowanym przez zawodnika broniącego, będącego z tyłu. Sam fakt, że zawodnik broniący stara się zagrać piłką, nie usprawiedliwia jego zetknięcia z przeciwnikiem od tyłu.

Reasumując – w przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z faulem zawodnika obrony. Wyraźnie bowiem opuszcza on swój cylinder, skacze w przód i de facto „ląduje” na plecach zawodnika ataku. Sam fakt czystego zagrania piłką, nie usprawiedliwia tego że powoduje nielegalny kontakt z graczem oddającym rzut.

Jan Delmanowski

Kolekcja Mitchell & Ness – NBA za jakim tęsknisz! >>