
SportsMedic we Wrocławiu. Specjaliści na ratunek stawom >>
Adam Silver, prezes NBA, ze spokojem przyjął marcowe wyniki oglądalności NBA w amerykańskiej telewizji: dwunastoprocentowe tąpnięcie rok do roku nie musi wcale oznaczać dramatycznego spadku popularności zawodowej koszykówki.
„Nie jestem zaskoczony spadającymi wskaźnikami oglądalności. Generacja młodych kibiców, których mamy procentowo najwięcej ze wszystkich zawodowych lig w USA, po prostu preferuje inna formę oglądania meczów” – tłumaczył się na łamach Washington Post Adam Silver. Włodarze NBA nie zasypują jednak gruszek w popiele i już teraz przygotowują ofertę dla młodej widowni.
Prekursorem nowych rozwiązań ma być Steve Ballmer. Nie jest to sensacyjna wiadomość, bo 64-latek jest byłym dyrektorem generalnym Microsoftu, w swoim portfolio ma również liczne inwestycje w startupy z branży informatycznej.
„Jeżeli chodzi o technologie, to mogę się od niego wiele nauczyć” – chwali go Silver. Mówił tutaj głównie o zastosowaniu technologii CourtVision firmy Second Spectrum (wspieranej przez Ballmera), w relacjonowaniu meczów L.A. Clippers. Niedługo może być ona standardem dla całej NBA.
1500 szczęściarzy
Od sezonu 2018/2019 tysiąc pięciuset (na więcej nie pozwoliła FOX Sports, właściciel praw telewizyjnych) kibiców Clippersów ogląda mecze swoich ulubieńców w aplikacji CourtVision. Fani mogą obserwować mecz na ekranach swoich smartfonów, laptopów czy też tabletów w trzech trybach: zawodnika, trenera oraz maskotki.
I tak np. w trybie ‘zawodnik’ oglądającemu wyświetlają się w czasie rzeczywistym podstawowe informacje o zawodnikach przebywających na parkiecie – ich skuteczność i prawdopodobieństwo, że trafi swój rzut z wybranej przez siebie pozycji. W trybie ‘trener’ fani widzą możliwe zagrywki trakcie gry. Rozwiązania te są bliskie temu, co widzimy w grach komputerowych.
.
16 kwietnia NBA ogłosiła podpisanie umowy z Microsoftem w zakresie AI (‘artificial intelligence’ – sztuczna inteligencja). W komunikacie prasowym czytamy, że efektem współpracy ma być ‘powstanie innowacyjnej, kierowanej bezpośrednio do konsumenta platformy na Microsoft Azure’ (platforma chmurowa).
Telewizja w odstawkę?
Wszystkie działania mają prowadzić do jednego: fan NBA ma otrzymać maksymalnie spersonalizowaną ofertę, która opierać będzie się na nowych technologiach. „Współpraca z Microsoftem pomoże nam na nowo zdefiniować sposób, w jaki nasi fani będą konsumować NBA” – komentuje Adam Silver.
W komunikacie nie podano szczegółów, ale biorąc pod uwagę bliską współpracę Ballmera z Silverem oraz pozytywne opinie na temat technologii CourtVision należy się spodziewać, że nowe rozwiązania będą zbliżone do tych już istniejących. Telewizja odchodzi powoli do lamusa i w 2025 roku możemy się spodziewać, że najpoważniejszymi graczami w walce o pokazywanie najlepszej koszykarskiej ligi na świecie będzie Twitter, Instagram, Amazon Prime lub Netflix.
Daniel Szczypior