Od tego czasu James jest aktywnym kibicem Liverpoolu i ściśle współpracuje z klubem nad różnymi inicjatywami marketingowymi i biznesowymi. W 2019 roku James i Liverpool uruchomili linię odzieżową o nazwie “The LeBron James X Liverpool FC Collection”, która zawiera wiele różnego rodzaju ubrań i akcesoriów, które łączą style koszykarskiego arcymistrza i legendarnej piłkarskiej marki.
Takie „porozumienie ponad podziałami” (w tym wypadku dotyczącymi dyscyplin sportu), jak LeBron-Liverpool jest najlepszym dowodem na coraz większą liczbę punktów stycznych pomiędzy sportem, modą a rozrywką. Niewątpliwie zwiększa ono też możliwości dotarcia do szerokiej publiczności zarówno marki osobistej, jaką jest James, jak i klubowej w przypadku Liverpoolu.
Wpływ partnerstwa na biznes
Liverpool jest jednym z najbardziej utytułowanych i znanych klubów piłkarskich na świecie, drużyna przez dekady świetnej gry na najwyższym poziomie zgromadziła dużą, oddaną bazę kibicowską. Zwiększona globalna ekspozycja i popularność Liverpool FC oraz takiej osobistości, jaką jest LeBron James, w wyniku partnerstwa może potencjalnie mieć wpływ na zewnętrzne aspekty biznesowe, które nie dotykają bezpośrednio jednej czy drugiej strony. Takie jak wzrost zainteresowania wśród fanów koszykówki segmentem football betting, a więc zakładów piłkarskich, jak również miłośników futbolu – zakładami na koszykówkę w najlepszym wydaniu, a więc NBA. W tym przypadku oba obszary wygrywają i przyciągają rzesze fanów z całego świata.
Rynek zakładów w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie jest bowiem niezwykle rozwinięty, a zakłady towarzyszące spotkaniom wykraczają dalece poza standardowe na liczbę punktów/bramek czy końcowy wynik. Współpraca wielkich sław piłki nożnej i koszykówki sprawia, że fani jednej z dyscyplin mogą zacząć się interesować oglądaniem, ale także obstawianiem spotkań w drugiej z nich.
Poszerzanie horyzontów, zdobywanie nowych fanów
Działania marketingowe Liverpoolu, takie jak wspomniane partnerstwo z LeBronem Jamesem, mogą przyciągnąć nowych zwolenników do jednego czy drugiego sportu. Partnerstwo pomogło Liverpoolowi zbudować silniejszą obecność na rynku amerykańskim i wykorzystać ogromną bazę fanów LeBrona Jamesa, który ma ponad 130 milionów obserwujących na profilach społecznościowych.
Samemu LeBronowi Jamesowi partnerstwo z Liverpoolem zapewniło zupełnie nową platformę do promowania swojej marki i interesów biznesowych poza NBA. Jako mniejszościowemu udziałowcowi Liverpoolu, Jamesowi zdecydowanie zależy na sukcesie zespołu na boisku, ale także w kwestiach finansowych. Związek ten pozwolił mu otworzyć przed sobą nowe możliwości marketingowe i brandingowe, takie jak linia odzieży, którą uruchomił razem z klubem z Anfield w 2019 roku.
Oprócz wspomnianych przed chwilą korzyści finansowych partnerstwo może być również postrzegane jako sposób na połączenie dwóch niezwykle utytułowanych i cieszących się niesłabnącą popularnością sportowych marek, a także promowanie współpracy między światem koszykówki i piłki nożnej.
Czy inne gwiazdy NBA inwestowały w inne sporty?
Tak, istnieje wiele przykładów gwiazd NBA inwestujących w inne sporty. Niektórzy gracze NBA zainwestowali w inne drużyny koszykarskie, takie jak Michael Jordan, który jest właścicielem Charlotte Hornets, czy Magic Johnson, który był współwłaścicielem Los Angeles Lakers i Los Angeles Dodgers.
Inne gwiazdy NBA inwestowały także w innych obszarach sportowego świata. Na przykład słynny center Shaquille O’Neal zainwestował w profesjonalny wrestling i mieszane sztuki walki, a Kobe Bryant – w kobiecą piłkę nożną, stając się inwestorem założycielskim w drużynie National Women’s Soccer League, Angel City FC.
LeBron James, oprócz inwestycji w Liverpool FC, zainwestował również w szybko rozwijającą się gałąź z pogranicza sportu i technologii, a więc e-sport, stając się tym samym mniejszościowym właścicielem profesjonalnej organizacji gamingowej, Team Liquid.
Ogólnie rzecz biorąc, trend wśród gwiazd NBA na inwestycje w inne dyscypliny sportowe odzwierciedla rosnące znaczenie współpracy wielkich sportowych brandów oraz coraz większe powiązania między różnymi branżami sportowymi i rozrywkowymi. Inwestycje te dają również graczom NBA nowe możliwości wykorzystania ich pieniędzy i wpływów, poza znanym im doskonale boiskiem do koszykówki.
Redakcja