
Różnica między grą 1 na 1 na treningu, a w meczu jest ogromna. W warunkach meczowych zawodnika ograniczają przestrzeń i czas. Dodatkowo inni obrońcy ustawieni są w pomocy, a czas akcji to 24 sekundy. W kontekście gry 1 na 1 należy odjąć czas potrzebny na przeprowadzenie piłki oraz ruch w ataku poprzedzający możliwość gry indywidualnej. Dochodzi do tego scouting oraz przygotowanie przeciwnika na ulubione zagrania danego zawodnika. Te trzy elementy – przestrzeń, czas i scouting – sprawiają, że gra 1 na 1 w warunkach meczowych stanowi znacznie większe wyzwanie.
Jednak zawodnik, który skutecznie wygrywa pojedynki 1 na 1, jest niezwykle cenny, zwłaszcza w kontekście coraz częściej stosowanej obrony switch. Wygranie pojedynku 1 na 1 tworzy przewagi i otwiera grę, ponieważ powoduje rotację obrony, która dąży do zatrzymania łatwego rzutu spod kosza. Temat gry 1 na 1 można analizować bardzo szeroko, ale dziś skupimy się na counter moves, czyli zagraniach stosowanych w momencie, gdy obrońca skutecznie zatrzymał nasz atak na kosz. Posiadanie w arsenale automatycznej kontry, czyli drugiego zagrania, sprawia, że trudniej jest zatrzymać takiego zawodnika. Przejdźmy do konkretnych przykładów.
Step Back
Step back to jedno z najczęściej stosowanych zagrań do kreowania rzutu. Kluczowe jest dobre zamarkowanie ataku na kosz i wykonanie ruchu w kształcie litery V, aby stabilnie spaść na dwie nogi i wyjść do rzutu. W sytuacji kontaktu z obrońcą warto dodać lekki “bump” (pchnięcie barkiem), które wybije rywala z balansu, a w tym czasie odskok stworzy dodatkowe miejsce do oddania rzutu za 2 lub 3 punkty.
Spin Move
Spin move to bardzo efektywne zagranie, ponieważ zbliża zawodnika do kosza, a w przypadku pomocy obrony daje możliwość odegrania piłki. Kluczowe jest obniżenie pozycji oraz jak najszybsze nawiązanie kontaktu wzrokowego z obręczą po obrocie. Częstym błędem jest prostowanie sylwetki podczas obrotu, co prowadzi do utraty balansu. Zawodnik powinien pozostać nisko i dopiero przy wyjściu w górę wykorzystać dynamikę do oddania rzutu.
Fake Spin
Fake spin to kontratak na spin move, czyli zwód oparty na zmianie tempa i ustawieniu ciała do przyspieszenia. Jest szczególnie skuteczny w pobliżu linii końcowej, gdzie zawodnik na koźle zostaje zamknięty i nie ma miejsca na penetrację.
Step Through
Zagranie, które często budzi wątpliwości dotyczące przepisów (“kroki czy nie kroki?”). Jest to legalny ruch, w którym zawodnik może wykonać dodatkowy krok po zatrzymaniu. Podstawowy wariant to up & under. Czasem zagranie to wykonuje się po spin move lub back pivot. Kluczowe jest “sprzedanie” rzutu do kosza i wykonanie długiego kroku, aby uzyskać separację od obrońcy.
Snatch Back
Bardzo skuteczne zagranie, które pozwala na stworzenie dystansu od obrońcy przy zachowaniu kozłowania. Zawodnik wykonuje odskok ze zmianą za plecami lub pod nogą, co daje mu opcję ataku w obu kierunkach lub oddania rzutu. Kluczowe jest odpowiednie ustawienie ciała – po odskoku zawodnik powinien być otwarty klatką piersiową w stronę kosza. Snatch back daje wiele możliwości zarówno do penetracji, jak i rzutu za 3 punkty w połączeniu ze step backiem.
Bump Eurostep
Bump eurostep to odmiana klasycznego eurostepu, poprzedzona kontaktem z obrońcą. W standardowym eurostepie atakujący ma obrońcę przed sobą, natomiast w tej wersji obrońca znajduje się z boku, przy biodrze lub powoli wychodzi przed zawodnika. Kluczowe jest zainicjowanie kontaktu, aby uzyskać miejsce do wykonania eurostepu. Ważne jest także trzymanie piłki obiema rękami – pozwala to uniknąć faulu ofensywnego w przypadku pchania przedramieniem.
Barkley Move
Barkley move to przejście do gry tyłem po ataku z obwodu. Jeśli zawodnik nie wygrał pojedynku 1 na 1, może przejść do pozycji tyłem do kosza, co pozwala na dalsze rozegranie akcji. Jest to polecane zwłaszcza dla zawodników, którzy nie mają pewnego rzutu, lub w sytuacji, gdy obrońca mocno się odsuwa.
Podsumowanie
Każde z tych zagrań pozwala zawodnikowi na skuteczne kontynuowanie akcji mimo pierwszego zatrzymania przez obrońcę. Dodanie ich do swojego arsenału sprawi, że trudniej będzie cię powstrzymać w grze 1 na 1. Oczywiście zdarzają się sytuacje, w których po minięciu lepiej jest od razu podać piłkę lub poszukać kontaktu, aby wymusić faul. Jednak kluczowe w koszykówce jest czytanie gry i wypracowanie automatycznych reakcji. Każdy zawodnik powinien mieć w swoim repertuarze przynajmniej jeden counter move, który opanuje do perfekcji. Następnie kluczowe jest podejmowanie decyzji w trakcie meczu – kiedy najlepiej go zastosować. Przy wyborze warto kierować się swoimi mocnymi stronami, takimi jak szybkość, siła fizyczna czy rzut z dystansu, dostosować do nich swoje zagrania.

[email protected]
WWW.GETBETTER.PL